Katarina prowadzi zajęcia na 12 poziomach języka niemieckiego ogólnego
* 6 poziomów Grundstufe – od podstaw do średniozaawansowanej znajomości języka. Po 6 semestrach Grundstufe możliwe jest przystąpienie do egzaminu Egzamin Telc B1 (odpowiednik egzaminu ZERTIFIKAT DEUTSCH), uznawanego za dowód znajomości języka niemieckiego na poziomie średniozaawansowanym.
* 4 poziomy Mittelstufe – od średniozaawansowanej do zaawansowanej znajomości języka. Po 2 semestrach Mittelstufe możliwe jest przystąpienie do egzaminu Telc B2, po 4 semestrach Mittelstufe do egzaminu ZENTRALE MITTELSTUFENPRÜFUNG (ZMP), uznawanego za dowód znajomości języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym.
* 2 poziomy Oberstufe – zaawansowana znajomość języka. Po 3 semestrach Oberstufe możliwe jest przystąpienie do egzaminu ZENTRALE OBERSTUFENPRÜFUNG (ZOP).
GRUNDSTUFE - Semestr 1
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu rozróżniają najpopularniejsze niemieckie zwroty takie jak: dzień dobry, do widzenia, dobranoc, proszę, piwo czy też zwrot: kocham cię.
Znajome są im również wyrazy podobnie brzmiące w wielu językach: Telefon, Adresse, Fax, Computer, Taxi itp.
Cel kursu
Uczestnicy kursu porozumiewają się podstawowym słownictwem z zakresu życia rodzinnego, zawodowego oraz spędzania wolnego czasu.
Potrafią się przedstawić, opowiedzieć o swojej pracy, rodzinie, zainteresowaniach, różnych zawodach. Umieją prowadzić rozmowy w sklepie, kawiarni, restauracji,
opisać swoje mieszkanie. Posługują się czynnie czasem teraźniejszyn: Präsens oraz znają formy czasu Präteritum (czas przeszły prosty) dla czasowników „sein” i „haben”.
W trakcie kursu poznają też różne regiony Niemiec, ich tradycję, kulturę oraz zabytki.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Odmiana czasownika w czasie teraźniejszym: czasowniki regularne, nieregularne oraz czasowniki rozdzielnie złożone oraz dwuczęściowe
- Rodzajniki: określone (der, die, das), nieokreślone (ein, eine) oraz ich zastosowanie w mianowniku, bierniku i celowniku
- Zaimek osobowy – odmiana w mianowniku, bierniku i celowniku
- Zaimek dzierżawczy – odmiana w mianowniku, bierniku i celowniku
- Zaimek bezosobowy: man
- Rodzaje negacji: nicht/ kein, nein/doch
- Przyimki: in, neben, unter, zwischen, auf, vor, hinter, an łączące się z celownikiem i biernikiem
- Przyimki bei, mit + Dativ
- Przyimki i okoliczniki czasu: am, um, von…bis
- Czas Präteritum (czas przeszły prosty) dla czasowników: haben, sein
- Rzeczowniki złożone
- Zdania oznajmujące
- Zdania pytające
- Zaimki pytające: wo, wohin, woher, wie, was
Główne zagadnienia leksykalne:
- Alfabet
- Przedstawianie się w sytuacjach prywatnych i biznesowych
- Nazwy kontynentów i państw całego świata, języki, położenie geograficzne
- Nazywanie przedmiotów
- Liczebniki proste i porządkowe – tworzenie i pisownia
- Opis mieszkania
- Formy spędzania czasu wolnego (dialogi): hobby, telewizja, podróże, dodatkowa praca, zwiedzanie miast
- Umówienie spotkań, terminów
- Rozmowa telefoniczna
- Orientacja w budynku
GRUNDSTUFE - Semestr 2
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu porozumiewają się podstawowym słownictwem z zakresu życia rodzinnego, zawodowego oraz spędzania czasu wolnego. Potrafią się przedstawić, opowiedzieć o swojej pracy (w tym napisać życiorys), rodzinie, zainteresowaniach, różnych zawodach. Umieją prowadzić rozmowy w sklepie, kawiarni, restauracji, opowiedzieć o tym, jak spędzili np. wakacje, weekend.
Cel kursu
Uczestnicy kursu potrafią opowiedzieć o zawodach i czynnościach, jakie wykonują w pracy, porozmawiać o wakacjach, pogodzie, opisać podróż, poradzić sobie w razie wypadku. Prowadzą rozmowy w sklepie, na targu, potrafią kupić ubranie oraz artykuły spożywcze, rozumieją przepisy niemieckich potraw, opowiedzieć o ulubionych daniach. Uczestnicy umieją argumentować oraz prowadzić dyskusję/dialogi na ww. tematy. Czynnie posługują się czasem przeszłym złożonym: Perfekt. Uczestnicy kursu poznają części ciała oraz potrafią przeprowadzić dialog u lekarza. Podręcznik zaprasza nas również w podróż do najpiękniejszych miast Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Czasowniki modalne (müssen, können, dürfen, wollen, mögen. sollen)
- Przyimki z biernikiem: durch, über
- Przyimki z celownikiem: zu, an…. vorbei
- Czas przeszły Perfekt: czasowniki regularne, nieregularne, rozdzielnie i nierozdzielnie złożone i kończące się na -ieren
- Zaimek pytający welcher, welche, welches, welche
- Stopniowanie przymiotników: viel, gut, gern
- Zaimek wskazujący dieser, diese, dieses, diese
- Zaimek „es”
- Tryb rozkazujący
- Liczebniki porządkowe
- Powtórzenie odmiany rodzajników i zaimków (mianownik, celownik, biernik)
Główne zagadnienia leksykalne:
- Zawody, przebieg dnia i czynności
- Opisywanie drogi, rozkład jazdy pociągów, autobusów
- Berlin – historia, kultura, ciekawostki
- Wrażenia z wakacji, urlopu
- Kalendarz: pory roku, daty, uroczystości, święta
- Wypadek rowerowy
- Zakupy – w sklepie, na targu
- Jedzenie, przepisy kulinarne, miara i waga, posiłki, potrawy
- Sklep odzieżowy: rodzaje ubrań, kolory, rozmiary, zwrot towaru
- U lekarza, części ciała, choroby. Sport, wyrażanie emocji
- Prognoza pogody i zjawiska atmosferyczne
GRUNDSTUFE - Semestr 3
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu potrafią omówić sprawy związane z rezerwacją, wyborem oraz pobytem w hotelu, porozmawiać o wakacjach, pogodzie, opisać podróż. Opowiadają o swoim życiu, przebiegu dnia, potrafią opisać osoby i obrazki, przeczytać menu w restauracji, rozmawiać o potrawach i zamówić obiad. Uczestnicy kursu argumentują oraz prowadzą dyskusję/dialogi na ww. tematy, posługując się przy tym zdaniami podrzędnie złożonymi.
Cel kursu
Uczestnicy kursu potrafią szczegółowo opowiedzieć o sobie i swojej rodzinie, opisać osoby na zdjęciach, zrozumieć ogłoszenie w prasie oraz diagram statystyczny. Potrafią zarezerwować i opisać podróż, rozmawiać na temat znaczenia mediów we współczesnym świecie, napisać list, maila oraz krótką wiadomość tekstową. Rozumieją menu i potrafią zamówić obiad. Potrafią wyrazić przypuszczenia i wątpliwości na różne tematy, zaproponować rozwiązania alternatywne, wyrazić sprzeciw lub zgodzić się ze zdaniem swojego rozmówcy.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Zdania podrzędnie złożone ze spójnikiem „weil”
- Stopniowanie przymiotników
- Zdanie podrzędnie złożone ze spójnikiem „dass”
- Dopełniacz (der Genitiv)
- Czasowniki zwrotne (sich ausruhen, sich freuen)
- Przysłówki okolicznikowe czasu: zuerst, dann, danach
- Rekcja czasowników
- Zaimki nieokreślone: niemand, wenige, viele, alle
- Odmiana przymiotników bez rodzajników
- Spójnik „ob” / pośrednie zdania pytające
- Zdania przydawkowe, zaimek względny
- Zaimki pytające
- Zaimek dzierżawcze w celowniku
- Zdanie pytające zależne ze spójnikiem „ob”
Główne zagadnienia leksykalne:
- Język, literatura, języki obce
- Rodzina i spotkania w kręgu rodzinnym, życzenia okolicznościowe
- Podróże prywatne i służbowe, planowanie i rezerwacja podróży, rozkład jazdy
- Zainteresowania, sport
- Media w życiu codziennym – internet, komputer, telefon komórkowy, wysyłanie wiadomości, listów
- Produkty spożywcze, potrawy, menu w restauracji, rachunki, napiwki
- Sposoby zdrowego odżywiania
- Zwyczaje kulinarne w Niemczech
GRUNDSTUFE - Semestr 4
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu znają typy pomieszczeń i budynków, potrafią napisać i odpowiedzieć na ogłoszenie w sprawie mieszkania, zorganizować przeprowadzkę. Rozmawiają na temat oferty kulturalnej w swojej miejscowości, roli kultury w życiu człowieka. Posiadają słowinictwo związane z pracą zawodową, poszukiwaniem pracy, rozumieją ogłoszenia na temat pracy i potrafią na nie zareagować. W swoich wypowiedziach posługują się zdaniami podrzędnie złożonymi.
Cel kursu
Uczestnicy kursu potrafią przeprowadzić dyskusję o zaletach i wadach mieszkania na wsi lub w mieście, wynająć mieszkanie, odpowiedzieć na ogłoszenie w sprawie mieszkania, zaplanować i przeprowadzić przeprowadzkę. Potrafią zaprezentować ofertę kulturalną swojego miasta, rozmawiać o roli kultury w życiu człowieka, opowiedzieć film lub przedstawienie teatralne. Umieją opowiedzieć o swoim wykształceniu, karierze i celach zawodowych, napisać podanie i życiorys, przeprowadzić rozmowę telefoniczną oraz kwalifikacyjną. Potrafią rozpoznać, wyrazić i zareagować na emocje. W sposób świadomy używają konstrukcji zdań podrzędnie złożonych, posługują się dwoma czasami przeszłymi, stroną bierną oraz trybem warunkowym.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Czasowniki modalne w Präteritum
- Przysłówki okolicznikowe czasu: damals, früher, heute, jetzt
- Czas przeszły prosty: Präteritum
- Przyimki z celownikiem
- Czasowniki z dopełnieniem w celowniku i bierniku (Dativ i Akkusativ)
- Zdania podrzędne ze spójnikiem „wenn”
- Zdanie podrzędne ze spójnikiem: „damit”, „um…zu”
- Zdania przydawkowe: in, mit + Dativ
- Czasowniki z celownikiem i biernikiem (np. liegen/legen, stehen/stellen)
- Passiv (strona bierna): czasy Präsens, Präteritum
- Partykuły: einfach, bloß, ruhig, schon
- Konjunktiv II – wyrażenie uprzejmych próśb i życzeń
Główne zagadnienia leksykalne:
- Życie na wsi, życie w mieście – zalety i wady
- Opowiadanie o zainteresowaniach kulturalnych, planowanie zwiedzania miasta, miasto wczoraj i dziś
- Oferty mieszkaniowe, poszukiwanie mieszkania
- Wykształcenie, poszukiwanie pracy, rozumienie ofert pracy, odpowiadanie na nie, pisanie życiorysu i podania o pracę
- Święta i tradycje – święta w ciągu roku
- Opisywanie filmu, sztuki teatralnej, wyrażanie emocji, zadowolenia, rozczarowania
- Wynalazki i ich historia – opisywanie produktów, wynalazków oraz przedmiotów codziennego użytku i ich zastosowania
GRUNDSTUFE - Semestr 5
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu potrafią rozmawiać o problemach życia codziennego, formach aktywności w czasie wolnym, relacjach i związkach damsko-męskich. Znają szczegółowo słownictwo opisujące charakter człowieka, jego zachowanie i wygląd, dawać rady i uzasadniać swoje zdanie. Uczestnicy kursu dyskutują o fenomenie czasu, jego relatywności, rozumieją i interpretują proste wiersze. Potrafią wyrazić życzenia i marzenia, posługując się przy tym w sposób czynny konstrukcjami zdań podrzędnie złożonych, trybem przypuszczającym oraz trzema czasami.
Cel kursu
Uczestnicy kursu posługują się słownictwem z zakresu życia prywatnego (formy spędzania czasu wolnego) i zawodowego, potrafią opowiedzieć o problemach życia codziennego, sytuacjach stresowych i sposobach radzenia sobie z nimi. Dyskutują o relacjach damsko-męskich, stereotypach i ich zwalczaniu, o problemach w związkach damsko-męskich. Znają system i formy kształcenia w Niemczech i potrafią opowiedzieć o różnicach między systemem kształcenia w Polsce i w Niemczech. W wypowiedziach swobodnie posługują się trybem warunkowym, stroną bierną, zdaniami podrzędnie złożonymi.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Zdania podrzędnie złożone, czas przeszły Präteritum (powtórzenie)
- Zdania podrzędnie złożone ze spójnikiem „während”
- Tryb przypuszczający czasowników modalnych
- Tryb warunkowy (Konjunktiv II: Präteritum, Plusquamperfekt)
- Stopniowanie przysłówków: ein bisschen, mehr, ziemlich, besonders
- Bezokolicznik z „zu” i bez „zu”
- Przeczenie przymiotników „un-” i „-los”
- Odmiana przymiotników po rodzajniku określonym, nieokreślonym i bez rodzajnika
Główne zagadnienia leksykalne:
- Kontakty i relacje międzyludzkie, zawieranie znajomości, opisywanie i charakteryzowanie osób
- Czas i odczuwanie czasu (opowiadanie historii, komentowanie zdarzeń)
- Stres dnia codziennego (opowiadanie i reagowanie w sytuacjach stresowych, udzielanie rad)
- Relacje damsko-męskie, problemy w partnerstwie i ich rozwiązywanie, podział obowiązków, stereotypy damsko-męskie
- Opowiadanie o regionie i jego historii – Das Ruhrgebiet i jego rola w Niemczech
- Szkoła, system kształcenia, świadectwa, zasady promocji, przedmioty szkolne
- Mundurki szkolne: za i przeciw (dyskusja)
GRUNDSTUFE - Semestr 6
Poziom zaawansowania
Uczestnicy kursu potrafią rozmawiać o problemach życia codziennego, formach aktywności w czasie wolnym, pogodzie, zmianach klimatycznych, ochronie środowiska, opowiadają o swoim dzieciństwie i młodości, konfliktach w rodzinie, problemach, nadziejach, życzeniach i przypuszczeniach. Rozmawiają o polityce, Unii Europejskiej i jej instytucjach, problemach współczesnej gospodarki, posługując się przy tym w sposób czynny konstrukcjami zdań podrzędnie złożonych, trybem przypuszczającym, wszystkimi czasami przeszłymi, czasem przyszłym oraz stroną bierną.
Cel kursu
Uczestnicy kursu prowadzą rozmowy o pogodzie, zmianach klimatycznych, problemach związanych z ochroną środowiska. Potrafią podać przyczyny różnych zjawisk, wyrazić przypuszczenia i sprzeciw, reagować w sytuacjach konfliktowych, rozmawiać o problemach dnia codziennego, sprawach ogólnoludzkich i natury globalnej, wyrażają swe przypuszczenia, obawy i nadzieje. Opowiadają o różnych krajach europejskich, strukturach unijnych, zaletach i wadach Unii Europejskiej, dyskutują na wybrane tematy polityczne i gospodarcze. Rozumieją i analizują tekst literacki, posługują sie w swych wypowiedziach wszystkimi istniejącymi w języku niemieckim czasami (Futur I, Futur II, Präsens, Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt).
Pomyślne ukończenie 6. semestru umożliwia przystąpienie do egzaminu Zertifikat Deutsch.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Zdanie przydawkowe z zaimkiem względnym w dopełniaczu
- Przyimki z dopełniaczem (wegen, während, trotz, statt)
- Futur I (czas przyszły)
- Spójniki wieloczłonowe (je… desto/ nicht… sondern)
- Imiesłów czynny (Partizip I)
- Czas przeszły Plusquamperfekt
- Zdania okolicznikowe czasu
- Rekcja czasownika (powtórzenie)
Główne zagadnienia leksykalne:
- Klimat, pogoda, ochrona środowiska i problemy z nim związane, rozumienie prognozy
- Sytuacje nieprzyjemne, pechowe, gafy – komentowanie sytuacji, reguły dobrego wychowania
- Konflikty pokoleniowe, opowiadanie o dzieciństwie i młodości, własnych marzeniach
- Migracja we współczenym świecie, jej przyczyny i problemy z nią związane, wrażenia z pobytu za granicą, wady i zalety mieszkania w innym kraju
- Europa i polityka – struktury Unii Europejskiej, wady i zalety Unii Europejskiej, czy jestem Europejczykiem?, dyskusja na wybrane zagadnienia polityczne
MITTELSTUFE - Semestr 7-8
Poziom zaawansowania
Według ogólnych europejskich wymogów nauczania – poziom nauczania odpowiada poziomowi B2. Uczący się, którzy ukończyli kurs „em Hauptkurs” z bardzo dobrymi wynikami, mogą przystępować do egzaminu Telc B1.
Cel kursu
Po zakończeniu kursu uczący się potrafi opisywać osoby i przedstawiać cechy ich charakteru, opisywać szczegółowo budynki i inne obiekty. Kursant rozumie odpowiedniki austriackie i szwajcarskie najczęściej używanych zwrotów i wyrażeń. Kursant potrafi relacjonować o problemach życia, miłości i partnerstwie. Umie napisać podanie o pracę oraz list motywacyjny. Kursant potrafi wyrażać przypuszczenia i snuć plany na przyszłość. Kursant umie udzielać wskazówek w zakresie turystyki, wyboru miejsca wypoczynku i możliwości organizacji. Ponadto rozumie artykuły prasowe, audycje radiowe i telewizyjne o różnorodnej tematyce, sprawnie posługuje się słownictwem z dziedziny świata mediów, ale także mechaniki ( auto, mobilność ). Kursant potrafi napisać list formalny i nieformalny o różnorodnej tematyce.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Przymiotniki we właściwej formie gramatycznej (deklinacja)
- Przymiotniki utworzone od innych części mowy
- Rekcja przymiotnika ( przymiotnik + przyimek )
- Rekcja czasownika
- Tworzenie czasowników
- Zastosowanie form czasu przeszłego
- Różne typy liczby mnogiej
- Rzeczowniki utworzone od innych części mowy
- Tworzenie liczby mnogiej
- Rzeczowniki złożone
- Wyrażenia rzeczownikowe
- Spójniki zdań podrzędnie i współrzędnie złożonych
- Formy trybu przypuszczającego
- Spójniki zdań czasowych, celowych, przyzwalających oraz spójniki i przyimki modalne
- Mowa zależna
- Strona bierna i jej alternatywne formy
- Imiesłowów czynny i bierny
Główne zagadnienia leksykalne:
- Człowiek, jego wygląd i charakter
- Miasto, turystyka
- Język, nauka, studia
- Miłość, partnerstwo
- Zawód
- Przyszłość
- Media
- Auto
MITTELSTUFE - Semestr 9-10
Poziom zaawansowania
Według ogólnych europejskich wymogów nauczania – poziom nauczania odpowiada poziomowi C1. Uczący się, którzy ukończyli kurs na bazie serii podręczników „em” posiadają kompletną wiedzę i umiejętności, by móc przystąpić do egzaminu Zentrale Mittelstufenprufung.
Cel kursu
Kursant, który ukończył Abschlusskurs rozumie wszelkie komentarze radiowe i telewizyjne oraz potrafi je streścić. Kursant potrafi rozmawiać o problemach społecznych, klasowych, równouprawnieniu, potrafi udzielać porad, założyć konto w banku, ale także porozmawiać o literaturze, teatrze i sztuce oraz malarstwie. Jego kompetencje umożliwiają prowadzenie dyskusji dotyczącej przestępczości, prawa i karalności. Umie wypełnić psychologiczny test, a także zaprezentować dowolny produkt na rynku. Potrafi się wypowiedzieć na tematy naukowe, wydać osąd lub opinię o badaniach naukowych. Kursant potrafi przemawiać na dowolnie wybrany temat.
Główne zagadnienia gramatyczne:
- Styl czasownikowy i rzeczownikowy
- Spójniki dwuczłonowe
- Partykuły
- Deklinacja przymiotnika (wyjątki, po innych częściach zdania)
- Wyrażenia czasownikowo-rzeczownikowe
- Dopełniacz rzeczownika
- Czasowniki modalne i ich subiektywne zastosowanie
- Przyimki
- Zaimek „es”
- Wtrącenia
- Przydawka rozszerzona
Główne zagadnienia leksykalne:
- Media
- Społeczeństwo
- Poradnik
- Literatura
- Przestępczość
- Psychologia
- Teatr
- Nauka
- Przemówienie
- Malarstwo
OBERSTUFE - Semestr 11
OBERSTUFE oznacza poziom najbardziej zaawansowany. Wg systematyki poziomów wprowadzonej przez Radę Europy nazywany poziomem biegłości.
Kursanci będący na tym poziomie rozumieją bez większego wysiłku nieomal wszystko i potrafią streścić w sposób spójny to, co przeczytają bądź usłyszą. Wypowiadają się biegle na złożone tematy używając przy tym zróżnicowanych form zdaniowych.
Grammatische Hauptthemen / Główne zagadnienia gramatyczne:
- Verben mit unterschiedlichen Vergangenheitsformen
- Temporale Präpositionen und Konjunktionen
- Umformungen von Präpositionalgruppen in Nebensätze
- Verben in Verbindung mit Terminen
- Verben und ihre Synonime
- Präpositionen zu Orts- und Richtungsangaben
- her und hin und deren Zusammensetzungen
- Unterscheidung zwischen lokalen Präpositionen-Adverbien-Adjektiven
- Modalverben und werden in subjektiver Bedeutng und ihre Synonime:- Zeitformen
– Behauptungen
– Modale Wendungen
- Adjektive auf -bar und -lich
- Umformung von Nominalgruppen in Nebensätze
- Schwierige Konjunktionen z.B.: ungeachtet, anlässlich, sofern, nichtsdestotrotz, nichtsdestoweniger usw.
Lexikalische Hauptthemen / Główne zagadnienia leksykalne:
- Prognose und Realität
- Moderne Kunst
- Werbung gestern und heute
- Mallorca- das bessere Deutschland
- Das Europahaus
- Die Globalisierung des Kinos
- Nachtgedanken
- Lachen
- Lust auf „lebenslänglich”
- Teure Langweile
- Kriminalität in Deutschland
- Unternehmenserfolg
- Koedukation
- Keine Zeit
OBERSTUFE - Semestr 12
Grammatische Hauptthemen / Główne zagadnienia gramatyczne:
- Adjektivednungen
- Genitivattribute
- Patrizipialattribute
- Umformungen in Partizipialkonstruktionen
- Relativsätze und Umformungen in Relativsätze
- Appositionen
- Gerundiv
- Vergleichssätze
- Konjunktiv I – Möglichkeiten der Wiedergabe von fremden Meinungen, Gerüchten, Gehörtem und Gesagtem / Umschreibung der indirekten Rede
- Verwendung des Konjunktiv I/II als indirekte Rede im Aufsatz, in den Nachrichten
- Sprichwörter
- Umformungen von Aktiv- in Passivsätze/ Zeitformen des Passivs
- Passiversatzmöglichkeiten
- Passivunfähigkeit
- Zustandspassiv
- Konjunktiv II als Ausdruck der Höflichkeit und Zurückhaltung
- Nomen-Verb-Verbindungen
- Nominalstil-Umformung von Sätzen in Nominalgruppen
- Präpositionen der Schriftsprache
- Umgangsprachliche Redewendungen
Lexikalische Hauptthemen / Główne zagadnienia leksykalne:
- Gründe und Folgen
- Kriminalität in Deutschland
- Unternehmenserfolg
- Koedukation
- Geschwister
- Antipathie
- Immobilien
- Bauhaus und Design
- Störfall Kommunikation
- Tipps zur erfolgreichen Kommunikation
- Zeitungen
- Lesen und Fernsehen
- „Ich habe fertig”
- Das 19. Jahrhundert
- „Computer machen dumm” und andere Vorurteile
- Der Handy – Knigge
- Waldsterben
- Verhandlungskunst
- Andere Länder-andere Sitten
- Anredeformen (Duzen und Siezen)
- Formelle Briefe